KENNISBANK > BLOGS > Veertig jaar Maximo: dit is wat er nieuw is in IBM MAS 9.1

Slimmer werken op locatie met IBM Maximo Mobile en IBM Mobile Assist

Een monteur op locatie heeft niet altijd voor elk probleem de oplossing paraat. Dan is het fijn als een collega even op afstand meekijkt. Of als een paar vragen aan een slimme chatbot je meteen de antwoorden geven die je nodig hebt. En wat dacht je van een bril met augmented reality die assets grafisch weergeeft en belangrijke informatie laat zien? Samen met IBM Maximo Mobile is IBM Maximo Assist een grote steun voor jou en je collega’s in het veld. Wat kun je er allemaal mee?

2 June 2020 • 12 minuten lezen
7

Onderhoudsinformatie bij de hand met

AI-kennisbank IBM Maximo Mobile Met IBM Maximo Mobile is jouw werk als technicus die installaties onderhoudt en inspecteert een stuk makkelijker. Je werkorders of inspectieformulieren heb je altijd binnen handbereik op je tablet of telefoon. En heb je specifieke informatie over een asset nodig, dan vind je die snel terug in een centrale, door artificial intelligence aangestuurde kennisbank. In totaal omvat IBM Maximo Mobile negen handige apps.

Ondersteuning op afstand met IBM Maximo Assist

Met IBM Maximo Assist kun je nog veel meer. Je kunt bijvoorbeeld videobellen met collega’s op kantoor als je ergens niet uitkomt. Je ziet wie er beschikbaar is en laat een collega met kennis van zaken meekijken. Dat doe je direct vanuit IBM Maximo Assist, zonder dat je naar een externe app hoeft te schakelen. Na afloop kan de software met AI een samenvatting van de call maken, zowel als video- als tekstbestand. Die bestanden worden automatisch toegevoegd aan de centrale kennisbank die ook door IBM Maximo Mobile wordt gebruikt, bij de juiste werkorder. Zo kunnen jij en je collega’s in de toekomst sneller oplossingen vinden bij vergelijkbare problemen.

Augmented reality: een extra dimensie aan je assets

Een indrukwekkende optie van IBM Maximo Assist is de ondersteuning voor een AR-bril. Met de bril op zie je een grafische weergave van de asset waar je naar kijkt. Verschillende onderdelen zijn voorzien van een symbool. Wijs je met je vinger naar zo’n symbooltje, bijvoorbeeld bij een meter of pomp, dan herkent de bril dat. Vervolgens verschijnt de mogelijkheid om specifieke informatie op te vragen, zoals de onderhoudshistorie of andere bijzonderheden.

Hogere productiviteit en kennisborging

IBM Maximo Assist helpt je om de productiviteit op locatie op verschillende manieren te verhogen. Je lost problemen sneller en vaker in één keer goed op. Je kunt ook minder ervaren collega’s zelfstandig op pad sturen of externe medewerkers inzetten die nog niet alles weten over je assets en werkwijze. Daarmee pak je meteen ook de krapte op de arbeidsmarkt aan. Bovendien borg je waardevolle kennis: wat nu nog alleen in de hoofden van experts zit, wordt opgeslagen en toegankelijk gemaakt. Zo voorkom je dat kennis verdwijnt wanneer ervaren mensen je organisatie verlaten.

Toekomstgericht asset management

Toepassingen zoals videobellen en de slimme kennisbank met chatbot zijn vandaag al praktisch inzetbaar. Het automatisch samenvatten van videocalls en het gebruik van de AR-bril vergt nu nog veel bandbreedte, maar zijn absoluut interessante mogelijkheden om mee te experimenteren voor de toekomst. Voorwaarde voor het gebruik van IBM Maximo Assist is wel dat je al bent overgestapt op IBM MAS. IBM Maximo Mobile kun je daarentegen ook gebruiken in combinatie met IBM Maximo 7.6.3.
Deel dit bericht

Bekijk alle blogs

Wil je sparren over je asset management-uitdagingen?

Meer weten?

Wil je de mogelijkheden van IBM Maximo Mobile en IBM Maximo Assist verder ontdekken? Neem contact op met Larry van Elewoud: +31 (0)6 15 45 04 98 of l.vanelewoud@gemba.nl.

Maak een afspraak
×