KENNISBANK > BLOGS > Grip op installatie- en onderhoudswerk met IBM Maximo-dashboards

Inspiratieworkshop AI in asset management:  wat zijn jouw use cases?

Waar zitten de pieken in je installatie- en onderhoudswerk? Waar komen de meeste ad-hocprojecten vandaan? En heb je wel voldoende monteurs met de juiste kwalificaties in huis? Inzichtelijke dashboards helpen de planning en inzet van je service- en onderhoudsmedewerkers te optimaliseren. Hoe gaat dat in z’n werk? In deze blog vier voorbeelden van visuele asset management rapportage, met IBM Maximo en IBM Maximo Scheduler.

30 December 2022 • 13 minuten lezen
7
Het kan zijn dat je machines plaatst en onderhoudt voor klanten over de hele wereld. Of je hebt dichter bij huis eigen installaties staan, op diverse plekken in Nederland. Wat de situatie ook is, je wilt maximale prestaties uit je assets halen en je service- en onderhoudsmonteurs zo efficiënt en effectief mogelijk inzetten. IBM Maximo en IBM Maximo Scheduler helpen je het werk van je medewerkers in te plannen en geven je grip op hun activiteiten. Handige visuele rapportages bieden je daarbij eenvoudig inzicht in de prestaties, zodat je waar nodig kunt bijsturen. Vanuit één hoofddashboard met verschillende visuele weergaves, zoals landkaarten, staaf- en lijndiagrammen, zoom je snel in op onderliggende details. In deze blog enkele voorbeelden gemaakt met IBM Cognos. Deze BI-software is integraal onderdeel van IBM Maximo.

1. Snel op de kaart zien waar het werk zit

Hoe is het werk van je monteurs in de komende tijd verdeeld over verschillende locaties? Als je met je muis over de landkaart in het dashboard gaat, verschijnt het aantal dagen in beeld dat dit jaar is toegewezen aan een land, regio of locatie. Wil je meer weten, dan klik je door naar de onderliggende informatie. Hoe vertaalt het aantal dagen zich bijvoorbeeld procentueel gezien? En om welke sublocaties, klanten of soort assets gaat het? Op al dit soort aspecten kun je eenvoudig filteren. Zo zie je snel wat er op welke locatie gebeurt en waar je onderhouds- of serviceactiviteiten zich concentreren.

2. Direct inzicht in de hoeveelheid werk

Welk werk is al gedaan en wat moet er nog gebeuren? Een staafdiagram laat je in één oogopslag zien wat de situatie per jaar of andere gewenste tijdsperiode is. Ook hier kun je weer inzoomen op detailinformatie, zowel in absolute cijfers als in procenten. Hoeveel dagen per klant of per project is er bijvoorbeeld al gepresteerd en hoeveel dagen staan er nog open? Je weet precies waar en hoeveel monteurs je nog nodig hebt om het geplande onderhouds- of servicewerk uit te voeren.

    3. Gepland versus ad-hocwerk scherp in het vizie

    Welke projecten zijn er last minute bijgekomen? Een lijndiagram geeft aan wanneer er pieken zijn in ad-hocwerkzaamheden. Per periode, bijvoorbeeld per maand of kwartaal, kun je doorklikken om meer te weten te komen over deze projecten. Om hoeveel procent van het totale aantal projecten gaat het? En welke projectleiders hebben er een handje van om met onvoorzien werk te komen en kun je hierover maar beter eens aanspreken? Dit soort inzichten helpt je ongepland werk onder controle te houden en de verstoring van je planning te minimaliseren.

    4. Overzicht op benodigde en beschikbare skills

    Hoeveel mensen zijn er opgeleid om bepaalde onderhouds- of servicewerkzaamheden uit te voeren aan een machine of installatie? Voor de ene klus heb je misschien gekwalificeerde elektrotechnici nodig, voor de andere monteurs die zijn opgeleid in mechanica of die de nodige softwarekennis hebben. Een staafdiagram geeft je inzicht in de skills van je monteurs, zowel op dit moment als in het verleden. Met enkele muisklikken breng je details in beeld. Waar zitten bijvoorbeeld de skilltekorten geografisch gezien? Mis je mensen met de juiste vaardigheden op senior, medior of junior niveau? En hoe ontwikkelt de situatie zich in de loop van de tijd? Door skilltekorten op deze manier inzichtelijk te maken, kun je gericht monteurs bijscholen of aanwerven.

    Plan, Do, Check, Act (PCDA)

    De vier dashboards helpen je planningsafdeling vorm te geven aan de voor je onderhouds- en servicewerkzaamheden zo belangrijke PDCA-cyclus: 

    Plan – Kunnen we op tijd plannen, zijn er niet te veel ad-hocwerkorders? 

    Do – Hoeveel projecten zijn er gepland en waar zijn ze? 

    Check – Maken we optimaal gebruik van onze monteurs en skills? 

    Act – Zijn er meer monteurs nodig en moeten ze extra worden getraind?

    Deel dit bericht

    Lees ook deze blogs

    Wil je sparren over je asset management-uitdagingen?

    Meer weten?

    Meer weten over de mogelijkheden van dashboarding met IBM Maximo? Neem contact op met Stefan Ferdinandus, via +(0)6 15 65 99 47 of s.ferdinandus@gemba.nl.

    Maak een afspraak
    ×