KENNISBANK > BLOGS > Facility management in IBM MAS 9.1: grip op gebouwen en kosten

Facility management in IBM MAS 9.1: grip op gebouwen en kosten

IBM MAS 9.1 brengt asset management en facility management samen in één platform. Dat betekent dat je niet alleen je productie-assets, maar ook je gebouwen, ruimtes en faciliteiten centraal beheert. Dus precies wat je nodig hebt om in te spelen op drie actuele trends: hybride werken, duurzaamheid en kostenbeheersing.

20 May 2024 • 13 minuten lezen
7

IWMS IBM Tririga geïntegreerd

In onze vorige blog over IBM MAS 9.1 bespraken we hoe IBM Maximo zich heeft ontwikkeld tot een allesomvattend platform voor asset life cycle management. Maar er is nóg een belangrijke ontwikkeling in de nieuwste versie: de toevoeging van Maximo Real Estate and Facilities. Het gaat hierbij om de Integrated Workplace Management Software (IWMS)[externe link toevoegen naar die bekend staat onder de naam IBM Tririga.

Met de integratie van facility management binnen IBM MAS 9.1 heb je één centrale oplossing voor zowel asset- als vastgoedbeheer. Waarom is dat zo interessant? We zetten drie belangrijke trends op een rij en laten zien hoe de IWMS-functionaliteit in IBM MAS 9.1 jou helpt om hier slim mee om te gaan.

1. Hybride werken verandert hoe je gebouwen gebruikt
7.6

Veel medewerkers werken tegenwoordig deels thuis, deels op kantoor, en dat vaak op wisselende dagen. Hoe voorkom je dat hele verdiepingen verwarmd of gekoeld worden terwijl ze nauwelijks worden gebruikt? En hoe zorg je dat medewerkers altijd een geschikte werkplek of vergaderruimte kunnen boeken, zonder dat je leegstand hebt?

Met IBM MAS 9.1 krijg je direct inzicht in het gebruik van werkplekken en vergaderruimtes. Je ziet welke ruimtes vol zitten en welke nauwelijks bezet zijn. Reserveringen, catering, klimaatbeheersing en audiovisuele middelen regel je allemaal vanuit hetzelfde platform. Zo kun je de bezetting slim sturen en zorg je dat faciliteiten precies op het juiste moment beschikbaar zijn. Je optimaliseert de bezettingsgraad, bespaart energiekosten en biedt een werkplek waar medewerkers graag gebruik van maken.

Komen bijvoorbeeld bepaalde teams maar eens per maand fysiek samen? Jij regelt dat de vergaderruimte perfect in orde is: de verwarming aan, de beamer werkend, de catering geregeld. Met de IWMS-functies in IBM MAS 9.1 organiseer je dat eenvoudig én efficiënt.

2. Duurzaamheid is een strategische prioriteit

Energie besparen en CO₂-uitstoot verlagen staan hoog op de agenda. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat het flink scheelt in de kosten. IBM MAS 9.1 helpt je hierbij. Je houdt het energieverbruik en de milieuprestaties van jouw gebouwen continu in de gaten en stuurt bij waar nodig.

Misschien hoef je maar één verdieping te verwarmen omdat er die dag weinig mensen op kantoor zijn. Of je besluit op basis van data om te investeren in zuinigere installaties. Dankzij de IWMS-functionaliteit leg je die keuzes onderbouwd vast en rapporteer je eenvoudig over jouw duurzaamheidsdoelen.

Het voordeel gaat verder dan kosten en rapportages. Een gezond en comfortabel gebouw – denk aan luchtkwaliteit, groenvoorziening en slimme verlichting – maakt het voor jouw medewerkers aantrekkelijker om naar kantoor te komen. In deze krappe arbeidsmarkt is dat geen overbodige luxe.

3. Slimmer omgaan met kosten en resources

Energie, personeel, vastgoed – alles is duurder geworden. Toch wordt faciliteitenbeheer vaak nog versnipperd aangepakt. Data zijn verspreid over afdelingen en locaties, waardoor er niet altijd een compleet beeld is van de kosten en resources.

Met IBM MAS 9.1 breng je alles samen. Je ziet in één oogopslag de status van jouw gebouwen en installaties. Sensoren en gebouwbeheersystemen leveren actuele data over bijvoorbeeld temperatuur, bezetting en beveiliging. Daardoor plan je onderhoud precies op het juiste moment, voorkom je onnodige storingen en verleng je de levensduur van jouw assets. Ook neem je onderbouwde beslissingen over bijvoorbeeld het afstoten of herinrichten van gebouwen. Het resultaat? Meer grip op de kosten, een betere planning en minder verrassingen.

Asset en facility management in één systeem

Met asset management en facility management samen in IBM MAS 9.1 heb je één softwarepakket, met één applicatiebeheerder, één IT-contract en één centrale database waarin alle afdelingen samenwerken. Ook zo bespaar je kosten, terwijl je silo’s in jouw organisatie doorbreekt: de informatie-uitwisseling tussen teams wordt makkelijker en jouw onderhoud en faciliteitenbeheer zijn beter op elkaar afgestemd.

Van banken of multinationals met een groot vastgoedportfolio tot veiligheidsregio’s, overheidsdiensten of productiebedrijven: de integratie van IWMS-functionaliteit binnen IBM MAS 9.1 biedt voordelen aan organisaties in allerlei sectoren.

Deel dit bericht

Bekijk alle blogs

Wil je sparren over je asset management-uitdagingen?

Ook benieuwd naar de mogelijkheden?

Meer weten over facility management in IBM MAS 9.1? We denken graag met je mee over de praktische toepassing in jouw organisatie. Neem contact op met Wouter Schouten, via +31 (0)6 52 68 37 43 of w.schouten@gemba.nl.

Maak een afspraak
×