KENNISBANK > BLOGS > Asset management in de transport: hoe pak jij het aan?

Asset management in de transport: hoe pak jij het aan?

Of het nu om vrachtwagens, lease-auto’s, vliegtuigen, boten, trams of treinstellen gaat, iedere vlootmanager wil de inzetbaarheid en betrouwbaarheid van zijn assets verbeteren. Welke uitdagingen komen er kijken bij asset management in de transport en hoe pak jij die aan? Zeven pijnpunten bij het onderhouden van assets in de transport en hun oplossing.
28 November 2022 • 15 minuten lezen
7

  1. Hoe verleng jij de levensduur van de assets in je vloot?

Dat begint bij een asset management oplossing voor de transport waarin je gegevens over de onderhoudsgeschiedenis van je assets en hun actuele conditie vastlegt en analyseert. Zo kun je onderhoudswerkzaamheden beter plannen en zelfs voorspellen wanneer preventief onderhoud nodig is. Vooraf gedefinieerde taakplannen helpen je bij het planmatig onderhoud van je assets. Van het oplossen van problemen tot en met afspraken met leveranciers over de beschikbaarheid van onderdelen: voor elk asset staat beschreven wat er moet gebeuren. Wanneer kun je bijvoorbeeld het beste de accu van een voertuig vervangen? En wanneer is een treinstel aan revisie toe?

  2. Hoe ga jij slim om met het onderhoudsbudget van je vloot?

Te vroeg onderhoud zorgt voor onnodige uitgaven, terwijl te laat onderhoud mogelijk tot uitval en dus tot onvoorziene kosten leidt. Maar er zijn meer manieren om je budgetten goed te benutten. Denk bijvoorbeeld aan het bijhouden van het brandstofverbruik van een asset. Dit soort informatie stelt je in staat je zuinigste assets het meest in te zetten of te voorspellen wat het verbruik van je vloot in de komende periode zal zijn zodat je daarop kunt budgetteren. En is het verbruik in de praktijk hoger dan normaal? Dan weet je dat er iets aan de hand is en kun je direct in actie komen om uitvalkosten te voorkomen. Ook bijvoorbeeld het inzichtelijk maken en adequaat beheren van je onderdelenvoorraad helpt je verstandig om te gaan met je geld. Is het echt wel nodig om zo veel dure onderdelen op de plank te hebben?

  3. Hoe bewaak jij de onderhoudscontracten met je leveranciers?

Je hebt allerlei afspraken met leveranciers over het onderhoud van de assets in je vloot. Binnen welke termijn moeten ze bijvoorbeeld een probleem met een onderdeel oplossen? Welke onderdelen moeten ze voor jou op voorraad hebben? En wanneer loopt hun garantietermijn af? Door al dit soort dingen per asset vast te leggen, houd je zicht op je contracten en de afspraken die daarin zijn gemaakt. Je kunt dan ook een seintje krijgen als bijvoorbeeld een afgesproken garantie- of onderhoudstermijn verloopt.

  4. Hoe houd jij de onderhoudsgeschiedenis van je vloot zuiver?

De samenstelling waarin je de assets in je vloot inzet, kan van invloed zijn op hun onderhoud, verbruik of levensduur. Neem een wagon van een trein. De ene keer gebruik je de wagon op traject X, de andere keer op traject Y. Wat betekent dit voor de slijtage van de wagon? Ook de positie van de wagon is steeds anders, soms in het midden van de trein, soms achter de locomotief. Wat voor effect heeft dit op de prestaties van de wagon of juist op de individuele onderdelen? Door dit soort details te registreren, voorkom je dat je onderhoudsgeschiedenis vervuilt en daarmee de kans op minder effectieve onderhoudsbeslissingen.

  5. Hoe voldoen de assets in je vloot aan wettelijke verplichtingen?

Denk alleen al aan een relatief simpele keuring als de jaarlijkse APK van een grote vloot personen- of vrachtwagens en de planning daarvan. Het is essentieel dat je voor al je assets de vereiste interne en externe inspecties zorgvuldig bijhoudt, compleet met takenlijsten voor alle betrokken partijen. Zo heb je overzicht en controle. Je kunt alle inspecties optimaal plannen en aantonen hoe je deze borgt.

  6. Hoe leg jij data over je assets vast voor effectief preventief onderhoud?

Als je een asset aanschaft, leg je gegevens vast zoals de aanschafdatum, leverancier, garantieafspraken, benodigde reserveonderdelen en frequentie voor preventief onderhoud. Vervolgens houd je bij wat er tijdens het gebruik gebeurt en maak je analyses op basis waarvan je je preventief onderhoud zo effectief mogelijk inricht. Het registreren van die data over de prestaties of conditie van je assets is op verschillende manieren mogelijk. In werkorders houden je monteurs bijvoorbeeld meterstanden of de slijtage van een profiel van een band in een bepaalde configuratie bij. Daarnaast haal je geautomatiseerd data op uit de transpondersystemen waarmee je assets zijn uitgerust. Dat kunnen data over de locatie of het brandstofverbruik van een voer-, vaar- of vliegtuig zijn, maar ook foutcodes die aangeven dat bijvoorbeeld de druk op een as te hoog is of dat een rem niet goed werkt.

  7. Hoe combineer jij alle onderhoudsdata van je data?

Veel bedrijven in de transport maken gebruik van verschillende systemen voor bijvoorbeeld het aanmaken van werkorders of het vastleggen van contractuele afspraken met leveranciers. Deze systemen werken vaak niet goed samen en dat maakt het moeilijk om je assets te managen en ten volle te benutten. Het is beter om te kiezen voor een onderhoudsmanagementoplossing voor de transport waarin je alle benodigde data voor het optimaal onderhouden van je vloot vastlegt en combineert.

  Asset management oplossing speciaal voor de transport

Bij Gemba helpen we je graag de inzet en levensduur van je vloot te verbeteren. Daarbij combineren we onze kennis van jouw sector met een IBM Maximo onderhoudsmanagementoplossing speciaal voor transportbedrijven]. Deze asset management oplossing biedt je alles wat je als transportonderneming nodig hebt om je onderhoudsprocessen te verbeteren en je assets maximaal in te zetten tegen minimale kosten.
Deel dit bericht

Bekijk alle blogs

Wil je sparren over je asset management-uitdagingen?

Johan Knook

Meer weten

over de transitie naar IBM MAS en wat we daarbij voor jou kunnen doen? Neem contact op met Johan Knook, via j.knook@gemba.nl of +31(0)6 505 268 23.

Maak een afspraak
×