Release management en continuous improvement: zo houd je controle met IBM Maximo
De wereld staat niet stil, net zoals je bedrijf. Betere werkprocessen, nieuwe wet- en regelgeving, marktontwikkelingen – er zijn voortdurend redenen om veranderingen aan je IBM Maximo -omgeving door te voeren. Hoe houd je je release management in de hand en doe je aan continuous improvement
IBM Maximo is geen out-of-the-box oplossing, maar een veelzijdige toolkit. Daarmee richten we een asset management-oplossing in die je werkprocessen maximaal ondersteunt. Elke verandering aan je IBM Maximo-omgeving moet op een gevalideerde, gecontroleerde manier gebeuren. Want wat je absoluut niet wilt, is dat belangrijke werkprocessen in je organisatie worden verstoord. Hoe voorkom je dat nieuwe functionaliteit niet goed werkt, incompleet is of te vroeg live gaat?
Gewenste wijzigingen inventariseren
Van ontwikkelen, testen en valideren naar acceptatie
Eenmaal per maand brengen we een nieuwe release van IBM Maximo uit voor de klant. In die release zijn alle afgesproken wijzigingen doorgevoerd. Aan de livegang gaan verschillende stappen vooraf, waarbij we in diverse IBM Maximo-omgevingen werken. We starten met bouwen in de ontwikkelomgeving en gaan dan naar de testomgeving. Daar proberen we de release uit en we valideren of alle beoogde wijzigingen erin zitten. Volgende stap is de release naar de acceptatieomgeving te brengen. In die omgeving test de klant zelf of alles werkt zoals bedoeld. In dit geval doet hij dat naar eigen inzicht, maar wij kunnen daar ook een adviserende rol in spelen.
Borging releaseproces
Tijdens het bouwen van een wijziging leggen we alle details vast. Dat doen we in een door Gemba ontwikkeld ‘as built’-document. Zo’n as built-document wordt gekoppeld aan de bijbehorende serviceaanvraag in IBM Maximo en is dus altijd makkelijk terug te vinden. Voorafgaand aan de maandelijkse release voegen we alle as built-documenten samen tot één totaaloverzicht. Daarin staat bijvoorbeeld ook hoeveel downtime met de implementatie gepaard gaat, wat de risico’s zijn en welke maatregelen er zijn genomen om die risico’s te minimaliseren. Dit document gaat naar de change advisory board van de klant, die er een laatste klap op geeft. Zo is het hele releaseproces dichtgetimmerd en geborgd. Na de release synchroniseren we de ontwikkel-, test- en acceptatieomgeving. Alles moet in elke omgeving hetzelfde zijn, omdat dit anders bij volgende veranderingen mogelijk problemen oplevert.
Continuous improvement
Lees ook deze blogs
Interview Marcel Steenhuis: “Ik ben altijd realistisch naar klanten”
enior functional consultant Marcel Steenhuis komt al jaren bij dezelfde Gemba-klanten over de vloer. Die vaste contacten, dat vindt hij prettig.
Gemba is geen groot bedrijf, maar heeft wel grote klanten en opdrachten
enior functionRick Bode ziet het helemaal zitten bij Gemba. Als functioneel consultant ligt de toekomst voor hem open, hij kan alle kanten uit.
Interview Emile van Rijn
Account- en licentiemanager Emile van Rijn had een eigen wijnhandel, runde een horecagroothandel en zette een succesvol bedrijf in mobiele apps neer.
Wil je sparren over je asset management-uitdagingen?
Meer weten?
Wil je meer weten over release management en continuous improvement met IBM Maximo? Neem contact op met Wouter Schouten: +31 (0)6-52 68 37 43 of w.schouten@gemba.nl.
