“Gemba is geen groot bedrijf,
maar heeft wel grote klanten en opdrachten”
Rick Bode ziet het helemaal zitten bij Gemba. Als functioneel consultant ligt de toekomst voor hem open, hij kan alle kanten uit. Nu is hij vooral bezig aan de onderhoudskant van IBM Maximo, bij netwerkbeheerder Stedin. “Asset management is breed, er zijn veel kansen. Als ik iets anders wil, dan zit ik bij Gemba nog steeds op de juiste plek!”
Hoe heb je Gemba leren kennen?
“Na mijn studie logistiek management heb ik een paar jaar fietsvakanties op Mallorca georganiseerd. Zelf doe ik al heel lang aan wielrennen, als lid van de Zaanse wielerclub. Toen het toerisme door corona stilviel, ben ik in Nederland als logistiek manager bij een e-commercebedrijf gaan werken. Daar kwam ik in aanraking met softwareoptimalisatie. Dat vond ik zo leuk dat ik er fulltime mee bezig wilde zijn, maar die ruimte was er niet. Op LinkedIn zag ik een vacature voor functioneel consultant bij Gemba in Wormer, waar ik geboren en getogen ben. Het grappige was dat ik heel vaak onbewust langs het Gemba-kantoor ben gefietst en gewandeld. Ik heb uiteindelijk een mail gestuurd of ze openstonden voor een bak koffie en er volgden twee heel fijne gesprekken.”
Voor welke klant van Gemba werk je op dit moment?
“Ik werk vier dagen in de week voor netwerkbeheerder Stedin. Met een team van tien mensen, onder wie nog drie Gemba-collega’s, beheren we IBM Maximo. We zitten midden in een energietransitie, het is gaaf om daar vanuit m’n werk bij betrokken te zijn. Met een groepje hebben we onsite visits bij diverse hoogspanningsstations gedaan. Daar zie je wat de monteurs van Stedin doen. Indrukwekkend wat ze aan installaties hebben neergezet, wat er nodig is om energie te leveren. Wij onderhouden deze installaties met IBM Maximo. Het geeft me daarbij voldoening om dingen te verbeteren.”
Hoe heb je de switch naar functional consultant gemaakt?
“Ik had al ervaring met software, hoe het in elkaar zit en werkt, maar ik moest IBM Maximo leren kennen. Eerst heb ik een paar maanden op de servicedesk van Gemba vragen van klanten beantwoord. Ik heb er snel geleerd door dingen zelf uit te zoeken of aan collega’s te vragen. Daarna ben ik bij Stedin aan de slag gegaan, ook om te leren. De collega’s van Gemba in mijn team hebben me op gang geholpen en helpen me nog steeds. Dat werkt goed omdat elke collega eigen, specifieke ervaring heeft en die op de juiste manier weet over te brengen. Het is zo goed gegaan dat ik nog steeds bij Stedin zit (lacht).”
Hoe zie je je toekomst bij Gemba?
“Ik heb er zin in! Gemba is een belangrijke speler in asset management, ik kan nog een heleboel leren en er zijn heel veel kansen. Zo gaat Stedin veel installaties bouwen, die willen ze slim onderhouden. Ik zie mezelf daar een rol in spelen en in groeien. Asset management is ook heel breed, het is meer dan alleen onderhoud. Als ik een andere kant uit wil, zit ik bij Gemba nog steeds op de juiste plek.”
Lees ook deze blogs
Interview Marcel Steenhuis: “Ik ben altijd realistisch naar klanten”
enior functional consultant Marcel Steenhuis komt al jaren bij dezelfde Gemba-klanten over de vloer. Die vaste contacten, dat vindt hij prettig.
Gemba is geen groot bedrijf, maar heeft wel grote klanten en opdrachten
enior functionRick Bode ziet het helemaal zitten bij Gemba. Als functioneel consultant ligt de toekomst voor hem open, hij kan alle kanten uit.
Interview Emile van Rijn
Account- en licentiemanager Emile van Rijn had een eigen wijnhandel, runde een horecagroothandel en zette een succesvol bedrijf in mobiele apps neer.
Wil je sparren over je asset management-uitdagingen?
Meer weten
over de transitie naar IBM MAS en wat we daarbij voor jou kunnen doen? Neem contact op met Johan Knook, via j.knook@gemba.nl of +31(0)6 505 268 23.
