Stedin: “Transitie naar risicogebaseerd onderhoud met Gemba”
Ruim 2,3 miljoen huishoudens en bedrijven in ons land krijgen hun electriciteit en gas via netbeheerder Stedin>. Daar komt een hoop techniek en onderhoudswerk bij kijken. Gemba ondersteunt de onderhoudsketens van Stedin met IBM Maximo en helpt het bedrijf zijn onderhoud risicogebaseerd en dynamisch te maken, voor maximale effectiviteit.
Zo’n driehonderd monteurs zijn dagelijks bezig de gas- en elektriciteitsinstallaties van Stedin in goede conditie te houden. Onderhoud is een van de kernprocessen van de netbeheerder, want op verstoringen in de leverantie van gas en elektriciteit zit natuurlijk niemand te wachten. Aan het onderhoud van de diverse assets hangt een hele keten van activiteiten vast, van het uitwerken van een jaarplan en initiëren van onderhoudsopdrachten tot de werkvoorbereiding, planning en uitvoering. “Best een complexe keten, waarin we verschillende applicaties gebruiken. IBM Maximo is daar een van”, vertelt Daniel Kolobaric van Stedin.
Initiëren onderhoud en conditie inzichtelijk maken
IBM Maximo speelt een rol aan het begin en aan het einde van de verschillende onderhoudsketens. Daniel: “Aan het begin van een keten initiëren we onderhoudsopdrachten in IBM Maximo, op basis van ons jaarplan. Ze vormen de basis voor de werkzaamheden door onze monteurs. Aan het eind verzamelen we alle onderhoudsgegevens uit het veld weer in Maximo.” De data vertellen iets over de staat van een asset en wat daarmee is gebeurd. “Is er bij het onderhoud niets geconstateerd, dan gaat de asset terug de cyclus in. Maar is er bijvoorbeeld een grote reparatie nodig, dan zorgt IBM Maximo dat daar een opdracht voor wordt aangemaakt”, aldus Daniel.
Gebruik IBM Maximo optimaliseren
Stedin maakt al heel wat jaren gebruik van IBM Maximo. Daniel: “Ik werk zelf een jaar bij Stedin, dus ik weet niet precies hoelang. Maar het is eerder vijftien dan tien jaar, heb ik gehoord. Al die tijd werken we ook al samen met Gemba. Gemba heeft ons geholpen om ons asset management op te zetten in IBM Maximo, nu helpen ze ons om het gebruik van de software te optimaliseren.” Zo maakt een aantal functionele en technische consultants van Gemba vast onderdeel uit van het Ketenteam Onderhoud. “Prettig collega’s die veel weten van IBM Maximo én ervaring bij bedrijven uit andere sectoren meebrengen, dat is heel waardevol.”
Van statisch naar dynamisch
Gemba helpt Stedin momenteel om de transitie naar risicogebaseerd onderhoud te maken. “We houden nu de onderhoudstermijnen aan die de leverancier van een asset bij oplevering aangeeft, dat is dus heel statisch. Maar een installatie die bijvoorbeeld blootstaat aan zeelucht heeft eerder onderhoud nodig dan een installatie in een meer beschermde omgeving. We willen ons onderhoud dynamischer maken, uitgaande van de conditie van een asset en het risico op storingen. Dat is effectiever en efficiënter”, verklaart Daniel.
Conditie in kleurcodes aangeven
Een van de dingen waar Stedin en Gemba binnen het Ketenteam Onderhoud aan samenwerken, is de ontwikkeling van dashboards in IBM Maximo. “Daarin brengen we bijvoorbeeld de staat van een asset in beeld, maar ook de voortgang van ons jaarplan, de volledigheid van het onderhoudsschema en het percentage geconstateerde afwijkingen”, vertelt Daniel. “Daarnaast willen de conditie van onze assets visueel maken. Dat je bijvoorbeeld een gasinstallatie ziet, doorklikt naar onderdelen en aan de hand van kleurcodes weet wat de staat ervan is. Groen is goed, rood is kritiek. Uiteraard met gedetailleerde rapporten daarachter.”
Cruciale samenwerking
De samenwerking met Gemba is van groot belang voor Stedin. “IBM Maximo is een bewezen product, met heel veel mogelijkheden. Nu gebruiken we nog maar een scratch daarvan. We willen veel meer uit IBM Maximo halen om het onderhoud van onze primaire assets verder te verbeteren. De gespecialiseerde kennis en brede ervaring van Gemba is daarbij heel belangrijk”, aldus Daniel. Mogelijk neemt Stedin in de toekomst nog meer categorieën assets op in IBM Maximo. Daniel: “Dat zijn we nog aan het onderzoeken, maar als het gaat gebeuren zullen dat grote operaties zijn.”
Bekijk alle blogs
Medewerkers
Interview Marcel Steenhuis: “Ik ben altijd realistisch naar klanten”
enior functional consultant Marcel Steenhuis komt al jaren bij dezelfde Gemba-klanten over de vloer. Die vaste contacten, dat vindt hij prettig.
Medewerkers
Gemba is geen groot bedrijf, maar heeft wel grote klanten en opdrachten
enior functionRick Bode ziet het helemaal zitten bij Gemba. Als functioneel consultant ligt de toekomst voor hem open, hij kan alle kanten uit.
Wil je sparren over je asset management-uitdagingen?
Meer weten
over de transitie naar IBM MAS en wat we daarbij voor jou kunnen doen? Neem contact op met Johan Knook, via j.knook@gemba.nl of +31(0)6 505 268 23.
